Aktiva skoltransporter i ett nötskal
Aktiva skoltransporter är ingen nyhet, många kommuner har genomfört projekt för att få fler barn att gå och cykla till skolan. Det innovativa i de här skolbaserade projekten är i grunden ett främjande synsätt samt byggstenarna gamification (spelifierande), empowerment (medskapande) och integreringen av pedagogiska uppdrag. Detta har visat sig öka elevernas motivation till beteendeförändring och föräldrarnas engagemang i projektet vilket i sin tur leder till ökad hållbarhet. Integrationen av lärande under de aktiva skoltransporterna ökar motivationen för skolor att avsätta tid och resurser för att genomföra projektet. En särskild satsning har gjorts för att öka de aktiva skoltransporterna under vintertid, då kravet på säkerhet ökar och klimatet erbjuder utmaningar i form av snö, kyla och halt underlag. Projektet startade 2016 som ett folkhälsoprojekt i Luleå kommun och sedan dess spritts till andra kommuner. Den forskning som genomförts har hittills resulterat i flera vetenskapliga publikationer. De viktigaste resultaten är:
Ny främjande rekommendation för aktiva skolresor
Till barn och vårdnadshavare:
Vi rekommenderar att barn använder aktiva resor (exempelvis gång eller cykel, året om, helt eller del av väg till och från skolan redan från förskoleklass, bland annat ur miljö och hälsoperspektiv. Detta bör ske på ett säkert sätt tillsammans med vuxen i ett lärande syfte om trafikmiljö, men kan så småningom ske i sällskap med andra barn eller självständigt utifrån att barnet och vårdnadhavare tillsammans gör en bedömning av barnets förmåga i förhållande till den aktuella trafikmiljön.
Till samhällsaktörer som skolor, väghållare, trafik och samhällsplanerare:
- Vi rekommenderar att skolor uppmuntrar elever till aktiva och säkra resor till och från skolan.
- Vi rekommenderar att barns behov samt deras förutsättningar för aktiva säkra skolresor beaktas i:
- Samhällsplanering och behov av tillgänglighet i gång och cykelplaner, planering av nät för gång och cykel, samt vid placering av skolor och andra viktiga målpunkter för barn och ungdomar
- Beslut om hastighetsgränser i och utanför tätort
- Beslut om utformning av infrastruktur, där barn färdas aktivt
- Beslut om kvalitetsnivåer och prioritering av drift och underhåll av all infrastruktur där barn färdas aktivt
- Beslut om att upplåta allmän platsmark och gata till attraktiv cykelparkering och rimlig bilparkering, så att de som anländer till fots eller cykel kan göra det på ett trafiksäkert sätt.
Vi har i samband med utvecklingen av rekommendationen gjort en barnkonsekvensanalys som belyser denna fråga från många olika håll, exempelvis lagar och förordningar, trafik och hälsopolitiska mål, aktuellt kunskapsläge (inkl trafiksäkerhet, barns hälsa, fri mobilitet, risker mm) Barns synpunkter och en diskussion om barnets bästa. Ni hittar rapporten här:
https://ltu.diva-portal.org/smash/record.jsf?pid=diva2%3A1729434&dswid=7721
Forskning: Tryggt, roligt och enkelt – det fungerar!
Vår forskningsbaserade innovation bygger på medskapande (empowerment) och spelifiering (gamification). Genom att kombinera dessa metoder stärker vi barns och föräldrars motivation till att välja aktiva skoltransporter – det enklaste sättet att öka barns fysiska aktivitet i vardagen.
Skolprojektet är integrerat i undervisningen och genomförs under en begränsad tidsperiod. Det skapar ökat välmående, förbättrat socialt samspel, högre koncentrationsförmåga och positiva attitydförändringar hos både barn och föräldrar. Även skolpersonalens motivation stärks när projektet kopplas till undervisningen.
Vår forskning visar att barns aktiva skoltransporter fungerar bäst när tre målgrupper nås – föräldrar, barn och lärare – och när vi bygger på tre grundläggande värden:
Tryggt för föräldrar
Föräldrars oro är ofta en avgörande faktor. Det kan handla om trafik, obehagliga möten längs vägen eller oro för vad andra vuxna ska tycka. Vår forskning visar att sociala normer påverkar starkt – när fler barn i området går eller cyklar ökar också benägenheten hos andra föräldrar att låta sina barn göra detsamma. Att främja barns rörelsefrihet är inte bara viktigt för hälsa och självständighet – det är också i linje med transportpolitiska mål och barnkonventionen.
Roligt för barn
För barnen är det avgörande att det är motiverande och lustfyllt. Genom att använda spelifiering (gamification) får barnen uppdrag på vägen till skolan, samlar poäng och räknar kilometer – allt kopplat till skolans läroplan. Resultatet? Mer rörelse, mer glädje och bättre fokus i klassrummet. Barnen känner sig dessutom mer delaktiga, bygger nya relationer och får en starkare känsla av gemenskap.
Enkelt för lärare
Vi vet att skolan redan har många krav. Därför har vi utformat ett koncept som är lätt att integrera i undervisningen. Uppdragen är kopplade till läroplanen, materialet är färdigt att använda och en lärarportal finns till stöd. Lärare som deltagit i projektet beskriver det som både givande, lätt att genomföra och roligt – och de vill gärna fortsätta.
Fördjupning i vår forskning
Vår forskning är publicerad i både vetenskapliga och populärvetenskapliga sammanhang. Här finns fördjupningar inom innovationens utformning, motivation, sociala normer, lärande och implementering.
Populärvetenskaplig översikt:
- Lindqvist, A-K., & Rutberg S. Cykelväg till skolan kan vara vägen till framgång. Skolledaren, 2019, no 3. https://www.skolledarna.se/Skolledaren/Artikelarkiv/2019/cykelvag-till-skolan-kan-vara-vagen-till-framgang/
Teoretisk bakgrund & metodutveckling:
- Lindqvist, A. & Rutberg, S. (2018). One step forward: The development of a program promoting active school transportation. JMIR Research Protocols. DOI: 10.2196/resprot.9505)
- Rutberg, S., Nyberg, L., Castelli, D., & Lindqvist, A-K (2020) Grit as Perseverance in Physical Activity Participation. Int. J. Environ. Res. Public Health 17(3),807; Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph17030807)
- Savolainen, E., Lindqvist, A-K. Mikaelsson, K., Nyberg, L., & Rutberg, S., (2024) Promoting Children´s Active School Transportation – An international scoping review of psychosocial factors. Syst Rev.13(47). https://doi.org/10.1186/s13643-023-02414-y
- Andersson, M., Zottele Tseli, E., Lindqvist, A.-K., Rutberg, S., & Palstam, A. (2025). Challenges and possibilities when doing research on active school travel interventions in a school setting – A non-randomized pilot study assessing feasibility of an evaluation design. BMC Public Health, 25, 286. https://doi.org/10.1186/s12889-025-21445-9
Elevernas och lärarnas upplevelser
Barns perspektiv:
Barn uppskattar att kunna färdas självständigt och ser aktiva resor som något roligt, motiverande och viktigt – både för miljön och för deras egen frihet. De lyfter även behov av säkrare trafikmiljö.
- Rutberg, S., Henriksson, M., Andersson, M., Palstam, A., Lindqvist, A-K., (2024). My Way to School through a Camera Lens: Involving Children to Inform a Policy Recommendation on Active School Travel. Health Promotion Practice. https://journals.sagepub.com/doi/full/10.1177/15248399241255376
- Savolainen, A., Lindqvist, A.-K., Forsberg, H., & Rutberg, S. (2025). Accompaniment, benefits, and community connection: Voicing children’s perspectives on independent active transport. J. Transp. Health. 44, DOI: 10.1016/j.jth.2025.102096:
Lärares perspektiv:
Lärare upplever projektet som meningsfullt, flexibelt och enkelt att genomföra – men efterfrågar organisatoriskt stöd.
-
Savolainen, E., Lindqvist, A-K., & Rutberg, S. (2024) Feasibility of a school-based intervention to promote active school transportation – The school personnel perspectives. J Transp Health. 38. https://doi.org/10.1016/j.jth.2024.101867
Effekter i vardagen:
Barnen kom i tid, var mer redo för undervisning, och social gemenskap stärktes – särskilt i utmanande väder.
- Rutberg, S. & Lindqvist, A. (2018) Active School Transportation an Investment in School Health. Health Behav Policy Rev. 2018;5(2):88-97. DOI: https://doi.org/10.14485/HBPR.5.2.9
- Lindqvist, A-K., Löf, M., Ek, A.,& Rutberg, S. (2019) Active school transportation in Winter Conditions – Biking together is warmer. Int J Environ Res Public Health DOI: 10.3390/ijerph16020234
- Savolainen, E.; Rutberg, S.; Backman, Y.; Lindqvist, A.-K (2020). Long-Term Perspectives of a School-Based Intervention to Promote Active School Transportation. Int. J. Environ. Res. Public Health 17, https://doi.org/10.3390/ijerph17145006
Föräldraperspektivet – en nyckel till förändring
Föräldrar spelar en avgörande roll. Forskningen visar att deras attityder förändras positivt när barnen deltar. Sociala normer är särskilt viktiga – om andra föräldrar tillåter aktiva transporter, är chansen större att man själv gör det också.
- Forsberg, H., Palma-Lealb X., Ruiz-Alarcón A., Aznare, S., and Campos-Garzón P., Rutberg, S., Lindqvist, A-K., Chillon, P., & Huertas Delgadod, F.J. (2024) How the social norms of parents are associated with their adolescent’s commuting behavior to school. J Transport Health. 36. https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S221414052400032X?via%3Dihub
- Ek, K., Lindqvist, A.-K., Gustavsson Niemi, E., Rutberg, S., & Sirvö, N. (2025). Willingness to pay for measures to increase use of active school transport. Eur. J. Health Econ. https://doi.org/10.1007/s10198-025-01811-5
- Nyström, M., Lindqvist, A-K., Henriksson, M.,& Rutberg, S. (2023) Making the right decision for our children’s future: Parents’ perceptions of active school transport in disadvantaged neighborhoods. J Transport Health.30 Doi: https://doi.org/10.1016/j.jth.2023.101617
- Forsberg, H., Rutberg, S., Nyberg, L., & Lindqvist, A-K. (2023) Children´s intervention participation is associated with more positive beliefs towards active school transport among parents. Health promotion Int 38(2) Doi: https://doi.org/10.1093/heapro/daad016
- Forsberg, H., Lindqvist, A-K., Nyberg, L., Forward, S. & Rutberg, S. (2021) Development and Initial Validation of the PILCAST Questionnaire: Understanding Parents’ Intentions to Let Their Child Cycle or Walk to School. Int. J. Environ. Res. Public Health, 18(21),11651; Doi: https://doi.org/10.3390/ijerph182111651
- Forsberg, H., Rutberg, S., Mikaelsson, K., & Lindqvist, A-K. (2020). It’s about being the good parent: Exploring attitudes and beliefs towards active school transportation. Int J Circumpolar Health 79(1):1798113. DOI:10.1080/22423982.2020.1798113;
- Rutberg, S & Lindqvist, A (2018) Children´s motivation overcame parental hesitation – Active school transportation in Sweden. Health Promotion Int. DOI: 10.1093/heapro/day083;
- Rutberg, S. & Lindqvist, A. (2018) Active School Transportation an Investment in School Health. Health Behav Policy Rev. 2018;5(2):88-97. DOI: https://doi.org/10.14485/HBPR.5.2.9 ;
Spelifiering – samarbete ger resultat
Spelifierade moment som gemensamma uppdrag, poängsystem och överraskningar skapar motivation. Forskning visar att samarbete ofta är viktigare än tävlingsmomentet för att uppnå beteendeförändring.
Vi har även tagit fram ett föräldraspel – PEP for Parents – där föräldrar reflekterar över upplevda risker med aktiva transporter. Spelet hjälper till att nyansera bilden av risk och trygghet.
-
Lindqvist, A-K., Lugnet, J., Niska, A., & Rutberg, S. (2023) One should really be more worried about too little physical activity than injuries while walking or cycling to school. Parents’ perception of risk concerning active school transportation. J Transport Health. 29. DOI: 10.1016/j.jth.2023.101573
Spelutveckling – digitala verktyg för förändring
Innovationens digitala komponenter är utvecklade genom medskapande med barn och pedagoger. Vi har utvärderat flera spel och digitala inslag som stödjer fysisk aktivitet och aktiva skoltransporter.
- Jingili, N., Oyelere, S., Malmström Berghem S., Brännström, R., Laine, T.H., Lindqvist, A-K., & Rutberg, S. (2024) Two-stage co-design Prosess of Battleship-AST Game for Active School Transportation in Northern Sweden. Int J Human-Computer Interaction. 1-22.
https://doi.org/10.1080/10447318.2024.2355395 - Laine, T., Doung, N., Lindvall, H., Oyelere, S., Rutberg, S., & Lindqvist, A-K. (2022). A Reusable Multiplayer game for promoting active school
transport: development study. JMIR Serious Games. DOI: 10.2196/31638 - Oyelere, S., Berghem Malmström, S., Brännström, R., Rutberg, S., & Lindqvist, A-K. (2022) Initial design and Testing of Multiplayer Cooperative Game to
Support Physical Activity in Schools. Education Sciences. 12(2) DOI: 10.3390/educsci12020100 - Laine, T.H., Normark, J., Lindqvist, A-K. Lindvall, H., & Rutberg, S. (2020). A
Distributed Multiplayer Game to Promote Active Transport at Workplaces:
User-Centred Design, Implementation and Lessons Learned. IEEE Transactions on Games. DOI: 10.1109/TG.2020.3021728, - Lindqvist A-K, Castelli D, Hallberg J, Rutberg S. (2018). The Praise and Price of Pokémon GO: A Qualitative Study of Children’s and Parents’ Experiences. JMIR Serious Games. Jan 3; 6(1) DOI: 10.2196/games.8979
Att mäta motivation
Vi har översatt och validerat mätinstrument för att kunna förstå barns motivation och psykologiska behov kopplat till aktiva skoltransporter.
- Burgueño, R., Rutberg, S., Nyberg, L. Pauelsen, M., Chillon, P., & Lindqvist A-K, & (2022) Adapting the behavioral regulation in active commuting to and from school questionnaire in Sweden: BR-ACS(SWE). Transp Res Interdiscip Persp. 16. DOI: 10.1016/j.trip.2022.100721
- Burgueño, R.M., Lindqvist A-K., Nyberg, L., Chillon, P., & Rutberg, S. (2023) Basic Psychological Need Satisfaction in Active Commuting to and from School BPNS-ACS(SWE). Journal of Transport and Health. 30. DOI: https://doi.org/10.1016/j.jth.2023.101618